Sándor Erzsi, a Sándor. Ő hívja így magát sokszor, én meg leírom ide, hogy a Sándorban eddig még sohasem csalódtam. A Sándort elég messziről szeretem már egy jó ideje. A Sándor éppen olyan, mint amilyennek nagyon sokunknak lennünk kellene: tök természetesnek, nyitottnak, érdeklődőnek, bölcsen szókimondónak, fájón őszintének. Ezt tudja a Sándor, meg azt is többek között, hogyan írjon meg valamit cikkben, regényben úgy, hogy az megragadjon, hogy mosolyogjunk, röhögjünk egy jót közben humorán, sajátságos világlátásán, vagy rökönyödjünk meg és háborodjunk fel, ne gondoljuk, hogy minden tök rendben van csak azért körülöttünk, mert burokban élünk. A Sándor egyéniség, amire és mindenre, amit eddig róla írtam itt és az Ararat legkülönbözőbb pontjain, csak csúfondárosan mosolyogna, tudom. Ugyan már, ne túlozz, hallanám közben a hangját, azzal a jellegzetes hangsúllyal, rá jellemző hanghordozással, a fele sem igaz, és különben is lapozzunk. Találkoztunk már, beszéltünk is, távolról ismerem, töretlenül elismerem, és ahogy ismerem, igen, biztosan ezt mondaná: lapozzunk.
"Pályafutását
színésznőként kezdte, mely foglalkozását több mint egy évtizedig űzte, egy laza
kanyarral mégis újságíró, majd pedig a Magyar Rádió munkatársa lett. Azt
mondja, rádiós sikereit nem a pályakezdők szemérmességével nyugtázta: csinálta,
amit jónak gondolt, miközben kiélvezte tehetségét. Riportjaival igyekezett
emberközelivé tenni az elesettek ügyét. Szíve szerint folytatná a munkát, csak
most éppen nincsen rá tere. Kárpáti Lóránt Máté beszélget Sándor Erzsivel a
fogyatékosság társadalmi megítéléséről, az MTVA elleni peréről, és arról,
miként lehet egy börtönviselt cigányasszony jogaiért kiállni.
Egyszer
egy interjúdban azt mondtad: az ember azért lesz színész, mert szeretethiányos,
meg sikerre vágyik. Ma is így gondolod?
Persze. Rengeteg ilyen kisgyereket
ismerek. Valami hiányzik az életéből, akkor elmond egy verset a nagynéniknek,
akik ettől elájulnak, tapsolnak. Kész a siker. El is kezdi ezt hajtani. A siker
legkönnyebben elérhető módja gyerekkorban az, ha szerepel az ember. Nagyjából
elviselhetetlen gyerekek ezek a szereplősök, én magam is ilyen voltam.
Felteszem, engem sem lehetett elviselni.
Ki
lehet ezt nőni?
Egyáltalán nem, csak kezelni lehet,
illetve mederben tartani. De nagyon sokan nem képesek rá, nyilván én sem. Azzal
hízelgek magamnak, hogy jó ideje kezelni tudom már ezt a problémámat. Nem
biztos.
Mit
csináltál azelőtt, hogy színésznek álltál?
Semmit, gimnazista voltam, aztán
fölvettek a főiskolára. Elvileg egy évet dolgoztam.
Elvileg?
Igen, mert nem tudom, mit csináltam. A
Népművelési Intézetben voltam, de nem tudom, mi. Engem nem az érdekelt,
csak a Színművészeti Főiskola.
Nem
kevés ideig, tizennégy évig voltál színész Kecskeméten, illetve Miskolcon.
Miként kerültél ezután a Magyar Rádióhoz?
Nem mentem volna oda, ha nem adódik egy
lehetőség, amikor éppen elmentem gyesre, mert untam a színházat: nem adott annyi örömöt, mint amennyit
vártam tőle. Azt gondoltam, majd Budapesten leszek
színésznő. Miközben kapcsolatokat próbáltam keresni, egy rádiós ismerősöm
megkérdezte, nem akarok-e a rádióban riporterkedni. Volt időm, gondoltam, miért
ne akarnék.
Gyorsan lettek sikereim, és jól állt
nekem, amit csináltam. Felelőtlenül lehettem pályakezdő, nem érdekelt a hierarchia, nem
tagozódtam be. Nyilván nagyképű, nagypofájú voltam,
de tehetséges is. Közel 40 éves pályakezdőként nem volt bennem semmilyen szemérem, és nem tiszteltem senki nagyságát. Közben sokat
tanultam másoktól, de nem terheltem magam a hálával.
Soha
nem fordult meg a fejedben, hogy esetleg a tévében is kipróbáld magad? Az ember
azt gondolná, hogy egy színésznek talán könnyebb volna a színpad után kamera
elé állni.
Nem érdekelt. A színházban az ember csak
akkor tud jó lenni, ha körülötte mindenki jó. Ujlaki Dénes, aki nagyon jó
barátom volt, röviden úgy szokta ezt mondani, hogy nem mindegy, valaki szarban
zseniális, vagy zseniálisban szar. Ezért nem akartam televíziózni, mert az a
mámor, hogy én
a rádióban egyedül vagyok a mikrofonommal,
és az van, amit én csinálok, még egy hangmérnöknek sem vagyok a kezében,
teljesen rabul ejtett. A tévézés közös kompromisszumait nem akartam megkötni.
Mesélj
egy kicsit a rádiós munkádról. Milyen műsorokban dolgoztál? Volt-e, akivel kifejezetten
szerettél együtt dolgozni?
Mi nagyon kicsi szerkesztőség voltunk.
Kifejezetten az esélyegyenlőséggel,
illetve esélyegyenlőtlenséggel foglalkoztunk,
meg kultúrával. Ebben jól elfértem az ügyeimmel: fogyatékos üggyel, nők
ügyével, újkori történelemmel, színházzal. Más-sáv, illetve Mássalhangzók
szerkesztőségnek neveztük el magunkat. Hétfőtől péntekig egyórás adásaink
voltak, amíg fel nem szántották a Petőfi Rádiót. Jó volt ehhez a közösséghez
tartozni. Az akkori rádiós viszonyokra jellemzően,
eredetileg
Titanic-sávként indultunk, mert a főszerkesztő szerint teljesen olyanok
voltunk, mint a Titanicon a zenekar. Fölül játszanak, miközben alul már betört
a jeges ár.
Maradt
egyáltalán valami ebből a „zenekarból”, vagy végleg elsüllyedt a hajó?
Semmi sem maradt. Szétszéledtünk,
mindenki keresi a helyét. De egymás szemébe tudunk nézni, azzal nincs gond.
Az
életrajzodból kitűnik, hogy hátrányos helyzetűekről szóló fogyatékos-ügyi
műsorokat készítettél. A gyermeked vaksága tett ennyire érzékennyé, vagy már
korábban is a szíveden viselted az elesettek ügyét?
Nem voltam még rádiós, mikor Tomi
megszületett. Én amolyan igazság bajnoka voltam egész életemben: ki tudtam
állni olyan emberek mellett, akiknek szerintem igaza volt. Mások érdekeit mindig sokkal könnyebben
képviseltem, mint a sajátomét.
Az igazságtalanságokat nehezen tudom elviselni. Nem is szoktam. Beleszólok
mindenbe.
Egy-egy
riportod után az adott élettörténetet meddig követted nyomon?
Amit igazán végigcsináltam, abból nem
lett anyag. Az ember vagy riporter, vagy jogvédő. Volt egy cigányasszony, aki
megkeresett azzal, hogy tartozik neki az egészségbiztosító, és nem fizették ki,
mert meggyógyult. Mire kiállították róla a papírt, addigra megtalálták a
következő rákját, tehát vissza kellett volna kapnia azt az ellátást, amit
elvettek tőle. Talán már rég meghalt, de tudom, hogy
nekem köszönheti, hogy az utolsó pár évében kapott ellátást.
Egy másik alkalommal így szereztem
vissza egy cigányasszony kislányát egy nevelőintézetből. A nő 7 hónapot ült börtönben,
majd amikor szabadult, nem engedték ki vele együtt a kisgyerekét, holott arról
a gyerekéről tudta a legtöbbet, hiszen azzal a gyerekével együtt ült hónapokon
keresztül. Elmentem
az ombudsmanhoz, a gyámügyhöz, mindent végigjártam. Mégsem lett belőle anyag. Valamit talán megírtam
belőle, a Népszabadság hozta le, de ott húzták a szájukat, hogy egy
börtönviselt cigányasszony jogaiért nehéz kiállni… Hát, lehet, hogy nehéz, de
valakinek ezt is meg kell tennie.
Két
éve jelent meg a Szegény anyám, ha látnám című könyved. Bevallom, rendkívül megható, de
annál lélekemelőbb volt. Ennek megírása is illeszkedik abba az ívbe, hogy
fontosnak tartod, hogy kiállj a tolerancia és a humánum mellett?
Ez jól hangzik, de egy pillanatig sem
gondoltam erre. Nyilván én is intoleráns és kibírhatatlan vagyok. Természetesen
egy csomó dolgot nehezen viselek, csak épp nem azokat, amiket az emberek nagy
többsége. A gyerekemmel kapcsolatban az érdekelt, hogy miként lehet egy fogyatékos embert a
lehető legszabadabbá nevelni.
Szerintem erről sokat tudok, ezért is írtam le szívesen.
Szerintem tudatosítani kell a szülőben, hogy
nem ő fogyatékos, hanem a gyereke. Nem abból kell kiindulni, hogy úristen, én
hogy tudnék így élni. Tudom, hogy pokoli, de mégsem a szülőkkel, hanem a
gyerekkel történik. Neki kell megadni a lehetőséget, hogy tudósítson az
állapotáról, beszéljen önmagáról, nekünk meg el kell tudni fogadnunk. Nem élhetjük le az életét helyette. A szülő csak kísérője a történetnek, de a valódi
történet a gyereké.
A
fiadról egy interjúban azt mondtad, hogy nagyon önálló lett. Valóban
rocktörténész lett belőle az ELTE-n?
Történész szakot végzett, és magát
tartja rocktörténésznek, mert ebből írta a szakdolgozatát, majd átjelentkezett
mesterképzésre. Jelenleg el van foglalva a kőbányai rocksulival.
A
könyvből tisztán látszott, hogy Tominak mennyire sokat jelentett mindig is a
zene és a gitározás. Jól gondolom, hogy ez a szenvedélye még mindig megvan?
Abszolút. Eleve a kőbányai rocksulit
választotta volna, csak annyira magas pontszámai voltak, hogy nem akarta veszni
hagyni. Gitározik éjjel-nappal, dalokat szerez és zenekara van, a Davies
Korner.
Tíz
hónappal édesanyád halála után nálad is ugyanazt a betegséget állapították meg,
mint amiben ő elhunyt. A gyógyulásról azt mondtad egyszer, hogy az nem úgy
megy, hogy az ember odavetni magát az orvosnak, hanem más is kell hozzá. Minek
tulajdonítod, hogy meg tudtál gyógyulni?
Egyfelől a szerencsének. A gyógyulásnak
persze van biológiai, fizikai, kémiai magyarázata, de biztosan tudom, hogy sok lelki oka van,
ha az ember rákos lesz, ahogyan annak is, ha
meggyógyul. Azt hiszem, a legtöbb, amit az ember tehet saját magért, ha
szembenéz azokkal a problémáival, amik miatt a betegsége nagyrészt kialakult.
Amikor azt mondom a NolTV-ben, hogy az
ember nemcsak odadobja magát az orvosnak, hanem együtt kell vele működnie,
akkor feltételezem, hogy az orvos kíváncsi rám, nem csak a betegségemmel van
elfoglalva. Én nem csupán egy rák vagyok, hanem egy ember, aki azt a rákot
produkálja. Nem
lehet csak a betegséget meggyógyítani,
engem is muszáj. Nekem egy olyan „rákász” (Sándor Erzsi szótárában ez a
kifejezés jelöli az onkológusát) jutott, aki meg akarta spórolni ezt a
párbeszédet, azonban viszonylag hamar rájött, hogy velem nem fog másképp menni.
Sokat tanultunk egymástól, ezt az iskolát együtt jártuk ki.
Talán
nem titok, hogy amikor az interjúnk időpontját egyeztettük, épp a bíróságon
volt dolgod. Ha jól tudom, évek óta pereled az MTVA-t. Pontosan miért, és hol
tart most az ügy?
Azért pereltem be, mert úgy érzékeltem,
hogy engem nem alkalmatlanság miatt, hanem politikai okok miatt rúgtak ki az MTVA-tól. Fontos leszögezni: nem úgy kell
érteni a politikai okot, hogy én bármilyen módon a saját anyagaimban
képviseltem volna valamilyen politikai nézetet, például hogy hajrá Lenin, éljen
Marx, de az ellenkezőjét sem. Egyszerűen úgy érezte az éppen akkor regnáló MTVA
vezetőség, Gazsó L. Ferenc és társai, hogy a témaválasztásaimban,
megszólalásaimban képviselek egy olyan irányt, amit ők nem szeretnének.
A bíróságnak ki kéne mondania, hogy
engem az általuk vélelmezett politikai nézeteim miatt rúgtak ki, amiatt mosták
fel velem a padlót egy éven keresztül, vettek le a műsorokról, nem engedtek
szerkeszteni és műsort vezetni, és csak 8 perces riportokat készíthettem. Elpereskedünk egy ideig, szerintem látni fogom még Strasbourg nevezetességeit
is.
Mit
gondolsz a kormány jelenlegi társadalompolitikájáról?
A kormány „filozófiája” az egyik napról
a másikra élés, az, hogy mindig azt mondják, ami a legtöbb szavazatot hozza, és
abba rúgnak bele, aki a legelesettebb. Bogár László, a kormány ideológusa
megmondta: a
süllyedő hajóról mindig ki kell dobálni azt, aki a ballaszt. Ez zajlik most. Meg akarnak erősíteni egy nagyon vazallus, a
középnél talán valamivel magasabban kvalifikált réteget, amelyik rettenetesen
hülye, szikrányi együttérzés sincs benne, és nagyon hálás az anyagi
kiváltságaiért. A többiek mehetnek a levesbe. Ezt értem. A döntéshozók gőgjét nem értem. Hozzák a szociálisnak hazudott intézkedéseket és úgy
tesznek, mintha az ő nyakuk nem törhetne el, nem eshetnének le a lépcsőről, nem
vakulhatnának meg, nem kaphatnának stroke-ot vagy infarktust. Mintha örökké fiatalok és
megvásárolhatóan egészségesek lehetnének.
Közülük egyik sem gondol bele, hogy a következő pillanatban valami szörnyűség
történhet nemcsak vele, de a gyerekével is. Akivel persze ne történjen ilyesmi,
de azt most már nem bánnám, ha ezekkel a döntéshozókkal egy kicsit történne.
Amikor
Harrach Péter arról beszél, hogy a szegények azért nem esznek reggelit, mert
nem szokásuk, olyankor szeretném, ha Harrach Péternek is kialakulna ez a
szokása.
Most
mivel foglalkozol, hol dolgozol? Van-e más olyan művészeti ág a színház
mellett, ami érdekel?
Boldogan járok hangversenyekre, olvasok,
edzek, nem tudom. Most a Centrál Színház PR-munkáját segítem, de amióta nincs
rádió, kisegítő tevékenységekből tartom fenn magam.
Hol
és hogyan képzeled el magad mondjuk öt év múlva? Van-e olyan, amit mindenképpen
szeretnél elérni vagy kipróbálni?
Nem tudom magam elképzelni 5 év múlva
ennél rosszabb helyzetben, holott lehet, hogy rosszabb lesz. Nem bánnám, ha
biztonságosan hátrébb
tudnék vonulni a közéletből, a közélet izgalmaitól. Szeretném, ha nem lennék ott minden tüntetésen.
Nem szeretnék Orbán takarodjozni 5 év
múlva, azt
szeretném, ha addigra már eltakarodna.
De mást takarodjozni sem akarok. Persze ehhez kellene a polgári jólét, amire
esély sincs. Hacsak hirtelen nem nyerek a lottón, nem fogom tudni megteremteni
azt, amitől biztonságban lehetnék. Úgy terveztem, hogy a Magyar Rádióban
maradok a nyugdíjam első másodpercéig, matatok a műsoraimon, amiket addigra már
nagyon fogok unni. Hát, ez nem jött be. De nem akarok már túlmozgásos lenni, nem
akarok benne lenni mindenben,
folyamatosan hangoztatva a véleményem. Jó lenne, ha mindezek lekopnának rólam.
Felmerült
már benned, hogy mi lenne külföldön? Hogy itt hagyd ezt az egészet.
Nem, mert ha felmerülne, az azt
jelentené, hogy olyan fokon bukott meg az ország, hogy képtelenség benne tovább
élni. Ha zárolják a bankbetéteket, vagy embereket lőnek az utcán, mert
cigányok, zsidók, hajléktalanok vagy munkanélküliek, ha polgárháborús helyzet lesz, akkor el
kell innen menni. Persze lehet, hogy már most ilyen a
helyzet, csak én még nem vettem észre. Anyám, aki 1919-ben született, teljesen
átlátta az 1944-es időszakot. Sokszor kérdeztem tőle, mi a szarért nem mentek
el innen az elején, és azt válaszolta: „A nagy dolog nem az, hogy az ember fölszáll az első
vonatra, ami elmegy, hanem hogy az utolsón még rajta legyen”. Mondanom sem kell, hogy nem volt rajta.
Tényleg borzalmas lenne, ha menekülnöm
kéne. Ráadásul hatvanvalahány évesen ki a fene akarna tőlem bármit is egy
külföldi országban, arról nem is beszélve, hogy az itt többszörösen ellopott
magán- és állami nyugdíjamat sem tudnám magammal vinni. Simán eljuthat ez az
ország a polgárháborúig, de hátha nem. Viszont ahogy ismerem magam, ha úgy alakul, közel leszek az első
barikádhoz."
Forrás: Facebook/Nullker
"Pályafutását színésznőként kezdte, mely foglalkozását több mint egy évtizedig űzte, egy laza kanyarral mégis újságíró, majd pedig a Magyar Rádió munkatársa lett. Azt mondja, rádiós sikereit nem a pályakezdők szemérmességével nyugtázta: csinálta, amit jónak gondolt, miközben kiélvezte tehetségét. Riportjaival igyekezett emberközelivé tenni az elesettek ügyét. Szíve szerint folytatná a munkát, csak most éppen nincsen rá tere. Kárpáti Lóránt Máté beszélget Sándor Erzsivel a fogyatékosság társadalmi megítéléséről, az MTVA elleni peréről, és arról, miként lehet egy börtönviselt cigányasszony jogaiért kiállni.
eredetileg
Titanic-sávként indultunk, mert a főszerkesztő szerint teljesen olyanok
voltunk, mint a Titanicon a zenekar. Fölül játszanak, miközben alul már betört
a jeges ár.
Amikor
Harrach Péter arról beszél, hogy a szegények azért nem esznek reggelit, mert
nem szokásuk, olyankor szeretném, ha Harrach Péternek is kialakulna ez a
szokása.
Megrázó és felemelő. Köszönet érte, hogy körzeadtad
VálaszTörlés