Érthetetlen a vonzás ezekben a pillanatokban és kevéssé érthető, de tradícionális a távolmaradásom ezeken a november elsejei hivatalos napokon, éppen az ő napjukon.
Eszembe jutott ma is apám, általában elég gyakran, amit meg is írtam az Egy felhőn apámmal bejegyzésben.
A mai napon két éve Kézdy Györggyel készített Neumann Gábor-interjú terelt ellenállhatatlanul apám és a többi kedves hallottam felé. Fel nem foghattam Kézdy György halálát, aki Hrabalhoz hasonlóan egyszer csak, az élete vagy már nem-élete bizonyos pontján úgy döntött, hogy innentől egy perccel sem tovább és kilépett a kórháza ablakán. Olyan magasról, hogy biztosra menjen, úgy és akkorát essen, még véletlenül se lehessen az életre összekaparni. Ő olyan érzékenységű művész volt, akinél egy vers elmondása szabályos felkészülési folyamatot jelentett a költőből, annak korából, a vers születésének körülményeiből, a vers valódi és rejtett mondanivalójából azért, mert ő egyedül csak így tudta felmondani autentikusan a verset, hogy mindezt megfuttatta, átjáratta magán, hogy a leghitelesebben szólaljon meg a költő a versén keresztül általa.
Nem csoda, ha az embert felváltva járja át hideg s forróság szavalatai alatt. Mert velem ez történik, meg az, hogy akaratomon kívül sírni kezdek, azt veszem észre, hogy csorognak könnyeim, kéretlenül folynak, szipogok közben, zsebkendőt keresek, hogy rejtsem magam, próbálom abbahagyni, észre térni, nem megy, a Kézdy-interjú alatt semmiképpen sem. Siratom őt, egy ilyen kaliberű, értékű embert, hogy már nincs, hiába hallom hangját, csüggök minden egyes szaván, még sincs. És nincs már apám, Zoli, Xenia, Nagyi, Elza, anyósom, apósom, olyan sokan, Klaus, Luzsi, Magdi, Jutka, a barátok közül is egyre többen, csak az emlékeimben, emlékezetemben, bennem.
A mai napon két éve Kézdy Györggyel készített Neumann Gábor-interjú terelt ellenállhatatlanul apám és a többi kedves hallottam felé. Fel nem foghattam Kézdy György halálát, aki Hrabalhoz hasonlóan egyszer csak, az élete vagy már nem-élete bizonyos pontján úgy döntött, hogy innentől egy perccel sem tovább és kilépett a kórháza ablakán. Olyan magasról, hogy biztosra menjen, úgy és akkorát essen, még véletlenül se lehessen az életre összekaparni. Ő olyan érzékenységű művész volt, akinél egy vers elmondása szabályos felkészülési folyamatot jelentett a költőből, annak korából, a vers születésének körülményeiből, a vers valódi és rejtett mondanivalójából azért, mert ő egyedül csak így tudta felmondani autentikusan a verset, hogy mindezt megfuttatta, átjáratta magán, hogy a leghitelesebben szólaljon meg a költő a versén keresztül általa.
Nem csoda, ha az embert felváltva járja át hideg s forróság szavalatai alatt. Mert velem ez történik, meg az, hogy akaratomon kívül sírni kezdek, azt veszem észre, hogy csorognak könnyeim, kéretlenül folynak, szipogok közben, zsebkendőt keresek, hogy rejtsem magam, próbálom abbahagyni, észre térni, nem megy, a Kézdy-interjú alatt semmiképpen sem. Siratom őt, egy ilyen kaliberű, értékű embert, hogy már nincs, hiába hallom hangját, csüggök minden egyes szaván, még sincs. És nincs már apám, Zoli, Xenia, Nagyi, Elza, anyósom, apósom, olyan sokan, Klaus, Luzsi, Magdi, Jutka, a barátok közül is egyre többen, csak az emlékeimben, emlékezetemben, bennem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése