2013. március 3., vasárnap

A krémes intelligens


Imádom a krémeseket. Minden cukrászdában először a krémest kóstolom meg. A krémes jelenti a belépőt a cukiba: ha viszi az általam az addigi krémesekből akkorra felállított színvonalat, úgy a többi sütinek is lesz nálam esélye. Legyen sima, francia, házi vagy bécsi krémes, nekem édes mindegy, csak krémes legyen, alul-felül keretezze valamilyen lap vagy máz, melyek közötti részt jó vastagon az isteni krém töltse ki.
Most már egy ideje újabb fajtával bővült az általam ismert krémesek köre, egy krémessel, mely intelligens. Először a Fazék hozta el ajándékba az intelligens krémest az egyik vendégségbe. A sok egyéb édesség között nekem valahogy fel sem tűnt az intelligens krémese, nem így a Lakatnak, aki még a receptjét is elkérte tőle. Következett Lakat az intelligens krémessel, azt hozta el ui. a legközelebbi találkozónkra. Ettem tehát már a Fazék krémeséből, mely intelligens volt és feledékenységemből kifolyólag nem emlékeztem rá, hogy milyen volt. Majd ettem a Lakatéból, amelyre már annál jobban emlékeztem és mondhatom, isteni volt. Ekkor fogtam fel ugyanis, hogy milyen a krémes, ha intelligens. El is kértem tőle a receptet. Pár nappal ezután az Éva Rózsija állított be az irodai szobámba egy doboz krémessel, amely persze szintén intelligens volt. Sűrű bocsánatkérések közepette mondta, hogy
-          - Egyébként sokkal jobban szokott nekem sikerülni.
Nem számítottam Éva Rózsija intelligens krémesére, amely meglepetésként ért. Miután már háromszor találkoztam a krémessel, melyek mind intelligensek voltak, álltam neki a Lakattól kapott Fazék féle recept kivitelezéséhez.
Az egészben az volt a legfurcsább, hogy egyébként mindig variálok a receptekkel, most viszont pontról pontra betartottam a recept előírásait, intelmeit. Szétválogattam tíz darab tojásnak a sárgáját és fehérjét külön-külön edénybe. A fehérjét kemény habbá vertem. A tojás sárgákhoz tettem huszonöt deka cukrot, öt csomag vaníliás cukrot, tizenöt deka margarint. Elektromos kézi keverővel kevertem össze az egészet. Mikor egyenletes állagú lett, tettem bele fokozatosan további keverés közben tíz evőkanál lisztet és egy egész liter tejet. A legvégén került bele a tíz tojás keményre felvert habja, de nem csak úgy nagy hirtelen bele löttyintve, hanem óvatosan, szép lassan, nagy körültekintéssel kevergetve. Az így előállt folyékony féle tésztát öntöttem egy sütőpapírral bélelt nagyobb sütő formába. Ránéztem a folyós állagú valamire, amely kitöltötte a legnagyobb sütőmet, és arra gondoltam nem is kicsit tamáskodva:
-          - Ha ebből valami kisül, ha krémes lesz, amely intelligens, akkor én megeszem a kalapomat.
Hideg sütőbe tettem a sárgán lötyögős, folyós masszát és tizenöt percre ráadtam a maximális fűtést, a 220 fokot. A sütő ablakán át néha rá-rápillantottam, történik-e valami. Mikor letelt a negyed óra, harminc percre 160-180 fokra tettem a szabályozót. A végére kellett volna ugyanis előállnia a krémesnek, mely intelligens. Az előírt idő letelte után a krémes, mely másoknál minden bizonnyal intelligens lehetett, nálam kicsit buta módon viselkedett, amikor a legteteje még folyékony maradt. Ráadtam még pluszban fél órát, vállalva, hogy a teteje e közben megég. És láss csodát. Úgy másfél óra sütés után kész lett a krémes, a valóban intelligens. A homogén tésztából készült krémes születetten intelligens módon tudta, hogy a legalsó része, középen a krémje és felül a teteje három, egymástól alapjaiban eltérő állagú legyen. A krémes tehát a nevéhez illőn tényleg intelligens, csak én vagyok kicsit nagyon aggódó és hitetlen. És azóta kalapot nem viselek. Igaz, addig sem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése