2013. július 1., hétfő

A Nemzeti vége, vége, vége

Éppen erre a felsorolásos szabad versre értem oda tegnap késő este a Nemzeti Színház elé. Az épületen hatalmas kivetítőn a nagyteremből kifelé sugárzott műsorral, előtte sok-sok ember magukkal hozott székeken, plédeken, amerre és ameddig csak a szem ellát. Bevallom, nem számítottam ekkora tömegre. Feltűnt, hogy a kifejezetten kellemetlen, szeles időjárás nemhogy szétkergette vagy fokozatos elszivárgással tizedelte volna a közönséget, a párokat, a barátokat, az ismerős társaságokat közös pokrócokkal kötötte inkább egybe, a többiekkel még jobban és egymáshoz közelebb préselve. Sok jó ember fért el ezen az évszakhoz képest jóval hűvösebb éjszakába nyúló esten a Nemzeti Színház előtt.
A kivetítőn Hevér Gábor 2008-től kezdődően évadonként sorolta a Nemzeti Színház bemutatóit 2013. júniusáig bezárólag. A darabcímek elhangzását Jordán Tamás kommentálta az eleje, közepe, vége végeláthatatlan variálásával és hangsúlyával, hangsúlyossá, beszédessé téve e három egyszerű szót, mely amúgy minden előadást keretbe foglal.
A jég - eleje, eleje, eleje, közepe, eleje -, Oresztész, Vassza Zseleznova, Pokoli disznótor, János vitéz, Atália, A park, Amalfi hercegnő, Bánk bán, Orfeusz alászáll, Úri muri, Mein Kampf, Ármány és szerelem, Lear király, Vadászjelenetek Alsó-Bajorországban, Házasságon innen és túl, Jeremiás avagy Isten hidege, Magyar ünnep, Jó estét nyár, jó estét szerelem, Kvartett, Egyszer élünk, avagy a tenger azon túl tűnik a semmiségbe, Én vagyok a Te, Az ember tragédiája, Szent Johanna, A fösvény, Egy lócsiszár virágvasárnapja, A tanítónő, Náthán gyermekei, Hamlet, Hazafit nekünk, Angyalok Amerikában, Csongor és Tünde, Egy elsurranó patkány, Sirály, Amphitryon, A velencei kalmár, Bányavirág, Az ördögszekrénye, Mephisto, Social error, avagy az utolsó ember Budapesten – vége, vége,vége.
Vitathatatlanul tekintélyes a sor a világ- és a magyar irodalom klasszikus drámáival, mai magyar- és külföldi szerzők műveivel, speciálisan Alföldi Róbert Nemzeti Színházának írt és ott bemutatott magyar írók magyar darabjaival. A legfinnyásabb ízlésű, kívánalmú műítésztől, velem a legegyszerűbb nézőig is mindenki megtalálhatta ebben a széltében, vertikumában is kellően nagy és mély merítésű kínálatban az őt érdeklő előadást.
A színházigazgató, rendező, színész, színház csináló Alföldi Róbert, színésztársai, társulata, az eltelt öt év alatt általuk létrehozott – remélhetőleg – maradandó értékek előtt tisztelgett a nagyszámú közönség benn a nagyteremben és kint a szabadtéren. Leges legvégén a Sárga liliom dal maratoni hosszúságúra nyúlt közös éneklése senkit sem hagyhatott hidegen, mindegyikőnket magával ragadott, magába szipkázott, az ünneplő tömeg a színpadon éneklő színészekkel, zenészekkel egyetlen közös hanggá lett.  Nem tehettem róla, hangom olykor el-elbicsaklott, megtört, a szememből akaratlanul is folyó könnyeimmel kísérve.  

Ennek az öt éve tartó vitathatatlan sikerszériának, értékteremtő műhelynek, Alföldi Róbert Nemzeti Színházának parancsolt megálljt a regnáló hatalommal a politika, s tette ezt abban a biztos tudatban, hogy a tények végül is és hosszú távon igencsak makacs dolgok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése