2016. december 27., kedd

Cohen - Hallelujah

Amit nem tudok megfogalmazni, mert zavarosan érzek, kimondanám, hogy mi is ez a kavarodás, felkavarodottság, mágikus vonzalom, odaszögezettség érzete bennem, de nem tudom, mert csak érzem, és jó éreznem, mert az érzéseknek ez a keszekuszasága hatalmasabb nálam, nem enged, fogságban tart, de úgy, hogy az nekem is jó, miközben nem tudok mit kezdeni ezzel az érzéssel, amely már nem ismeretlen, hiszen annyiszor éreztem már, mint amikor például Cohen dalait hallgatom, ezeket a bús, keserédes, pesszimizmusba, depresszióba hajló, mégis életigenlő, egyedien gyönyörű dalokat, vagy festményeket nézek, amelyek egyértelműek ugyan, mint Modigliani-éi, mégsem hagynak nyugodni, vagy tájat látok magam előtt, dimbesdombosat, végtelen látótérrel, benne falupamacsokkal, az élet egyértelmű jeleivel, elveszek bennük, vagy tavat nézek merőn, benne a környező fákat, nádast, magasban az eget, felhőket tükröződően, akkor megfoghatatlan, kimondhatatlan az érzés, amely elfog, amit pedig megfogalmazni és kimondani szeretnék, s amikor valaki mégis kimondja -, és olyan magától értetődően, hogy az már megmosolyogtató -, annak viszont végtelenül örülök.

"Nagyon különös, mert van tőle (Cohentől) úgy 15-20 kedvenc dalom, amelyeket szívesen hallgatok, de amikor ezt (Hallelujah) először elénekeltem, csak úgy otthon, magamnak (egyébként nem szoktam mások dalait énekelni), borzasztó különös érzés kerített hatalmába. Más volt, mint bármelyik másik dalnál. Ez a szám olyan, mint egy utazás. Mindegyik versszaknál behunytam a szemem, és ott termettem egy másik szobában. Elképzeltem, hogy átmegyek a szobán, és amikor a refrénhez, a hallelujához értem, mintha átléptem volna a következő szobába. Olyan volt, mint valami utazás. Most már tizedik éve éneklem, de ma is minden alkalommal más és más. Azt hiszem olyan, mint egy zsoltár, amelyet az ember egész életében énekelhet, és bár egyszer valaki megírta, senki nem gondol arra, aki írta. Mindenki énekli, és mindenki azzal azonosul belőle, amivel akar."
Kathryn Williams, angol énekesnő
Forrás: Tim Footman: Leonard Cohen: Hallelujah - új életrajz, Show Time, 2010

https://m.youtube.com/watch?v=OhjF9_Nj9PM

https://m.youtube.com/watch?v=YrLk4vdY28Q

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése