2012. április 27., péntek

2012. április 19. - Az Emlékezés napja

Draga Nyasim!
Megneztem a fenykepet, amit ez alkalombol kuldtel es ledobbentem. Nincs ra jobb szo, me'g fokozhatnam azzal, hogy lemerevedtem es bele borzongtam. Ez utobbit ereztem, igen, egeszen bele borzongtam, minden szorom egykent allt fol, semmit sem tehettem rola es ellene. Annyi tortent mindossze, hogy raneztem a kepre, rameredtem, percekig nem birtam levenni a szememet rola.
Oda kepzeltem eloszor Annelet, Nagyit meg a testveret, Elzat, ki mindenkit vesztettek el a csaladjukbol a Holocaust idejen. Az Elza kulonben is csodaval hataros modon uszta meg es negyven kilosan tert haza a Konzentrationslagerbol.
Azutan az oregemberben meglattam az apankat, akit szinten a csoda menekitett ki a Majestic Szalloban szekelo magyar Gestapo markai kozul. Apu sajnos nem lehetett ilyen oreg es hajlott hatu es az sem adatott meg neki, hogy bottal kozlekedjen, annal joval elobb es fiatalabban halt meg hetven evesen. De hogy ki mindenki veszett oda a szukebb, tagabb csaladjabol: nagyapja, nagyanyja, testvereik, gyerekeik, azaz unokatestverei, akiknel apu valahol a Bacskaban udult, egy Grunewald gazdag kereskedo rokon a sok Grunewald kozul, a Weiss-csalad, Weiss Berta - Annele es Elza anyukaja -, Rozsi, Annele anyukajanak egyik testvere a sok, talan tizenkettovel egyetemben. Egyszer otvenkettoig szamoltunk el, es akkor me'g nem jutottunk el a tavolabbi rokonsagig. Rengeteg ez mar onmagaban is, nem hogy torekeny emberi eletekben merve.
Vegul oda kepzeltem magam az oregember helyere, igaz, nokent es me'g valamelyest messze ettol a megereszkedett kortol. Mennyi oda veszett rokont cipelek magammal, mazsas teherrel a vallamon kozlekedek, egy bot keves is lenne.
Es te is lehetnel az az oregember a fenykepen, egyedul, elveszett, ott maradt, elpusztitott rokonaid, felmenoid kezet fogva.
Meg a gyerekeink is egyszer oregemberek, oregasszonyok lesznek. Igaz, nem kell ahhoz a kor, az oregseg, az ido mulasa, hogy felfogjak, tudjak, megertsek, magukkal vigyek es tovabb adjak az utanuk kovetkezo generacioknak annak a bizonyos otvenketto eroszakkal elpusztitott rokon emleket, uzenetet.
Azt pedig nagyon jol tudjuk mindannyian, hogy azok az emberek, akiknek a csaladjaban ez az egbe kialto bun nem tortent meg, mert nem olyan szarmazasuak, mert a tortenelem es az emberi kegyetlenkedes szerencses modon es az Ur kegyelme folytan erkerulte oket, ne tudnanak, de legalabbis ne hallottak volna az embertarsaik csaladjainak fajo, potolhatatlan, jovatehetetlen vesztesegeirol es ne ereznenek veluk legalabb ezen az egyetlen napon egyutt.
Nem tudom neked ezt a fenykepet elegge megkoszonni.
Anyunak is megmutattam a fenykepet, akivel egyutt sirtunk rajta.
Ha megengeded, bele tennem a blogomba a fenykepet, a levelemet es a valaszodat, ha irsz.
Millio puszi:
Panni

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése