2010. április 20., kedd

Chinoin encore (még)

Jól tettem. Így is már dolgoztam és azon kívül volt egy nagyon aranyos ember, a Sárközi Péter, aki nyugdíjas koromban vett magához hat hónapra. Ott dolgoztam nála még hat hónapon át, mint Chinoinos. Nagyon jót tett velem, mert szép fizetést adott és a kis, semmi nyugdíjam mellett egész jól elvoltam vele. És a Sárközi Péterrel is úgy alakult a kapcsolatom, hogy mi egyszer voltunk valahol Oroszországban férjemmel, Péterrel együtt és a Sárközi Péter, mint a Chinoin kiküldötte jött velünk. Tolmácsoltam neki a legkülönbözőbb állatgyógyászati ügyekben és a papa azt mondta, hogy
- ez egy nagyon rendes ember a Sárközi Péter.
És amikor szükség volt egy állatorvosra a Chinoinban, én rögtön javasoltam a Mészáros doktornak, hogy vegyük fel a Sárközi doktort. Fölvették és bejött nekik.
- És ő tudta, hogy annak idején te egyengetted az útját.
Igen. A Sárközi Péter bejött mint szakember a Chinoinnak és neki is bejött a Chinoin. Úgyhogy olyan jó kapcsolatba kerültünk, hogy még fél évet dolgoztam neki, mint nyugdíjas és utána, amikor átment a Philaxiaba, akkor ott is igénybe vette szolgálataimat, volt olyan, hogy négy nap alatt negyvenezer forintot kerestem meg nála.
- Fordításokkal.
Nemcsak azzal, hanem leginkább vendéget kellett istápolnom, akit mondjuk négy napig kísérgettem ide-oda.
- Te hogy látod, a Sanofi jót tett a Chinoinnak?
Nem, nem. A Chinoin mint olyan el van sorvasztva. A Chinoin neve a megnevezésben a harmadik helyen áll. Az első az Avensis, utána jön a Sanofi, s őket követi a harmadik névként a Chinoin, de olyan kicsi betűkkel van az elnevezésben írva, hogy azt már nem is lehet fölismerni. A Chinoin gyógyszerei közül már csak az Algopyrint csinálják, meg a Bilagytot. Már Algoflexet gyártanak, ami Algopyrin tartalmú, gondolom, és még valami mást is tartalmaz. Szerintem, mint névnek nem tett jót. Lehet, hogy mint gyárnak, gyártó cégnek valamit tett, de én úgy tudom, hogy a gyártás el van sorvasztva a Chinoinban. Franciaországból hozzák ide a technológiákat, az anyagokat, és itt csinálják, mert itt sokkal olcsóbb a munkaerő. Itt gyártanak, de igazából magyar gyógyszer, magyar hatóanyag már nincsen. Azt gondolom, hogy még az én életemben már egyáltalán nem fogják kiírni, hogy Chinoin.
- Pedig a Chinoin egy világmárka volt.
Kilencven évig.
- Ismerte Európa, meg a világ keleti része.
A nyugati része nem annyira, de a keleti része annál inkább.
- Ez olyan lehetett, mint ami a Taurus privatizálásval és külföldi tulajdonba való adásával történt?
Igen.
- A Taurus hasonlóan járt, a márkanév még valamelyest és bizonyos piaci szegmensegben fenn maradt.
Nézd meg a Richter Gedeont, hogy az még azóta is prosperál. Ott is csinálnak külföldi gyógyszereket, az is valakinek a tulajdonában van, de nem írnak ki más neveket, megelégednek a Richter Gedeon jól csengő márkanevével.
- Te azóta elmentél nyugdíjba. Xenia már nagyon régóta nincs közöttünk.
Negyvennégy éve.
- Már apu, Péter is elment tíz éve. Sok emberről meséltél itt. Többek között megnevezted az Elzát és Péter anyukáját, Annele-t, apukádról is meséltél. Ezek az emberek már mind-mind nincsenek közöttünk. És te, aki naponta új napra ébredsz, nem felejtesz el gondolni rájuk.
Anyámra és Péterre nap mint nap gondolok. Olyan nincs, hogy ne gondolnék rájuk. A többiekre nem mondom azt, hogy minden nap gondolnék rájuk, de azok is eszemben vannak. Amikor az apukámról mesélek, ő csak akkor jut eszembe, különben nem sokat szoktam rá gondolni. Elég sok rosszat tett ő az én anyámnak lelkileg. Nem tudta lelki értelemben megnyomorítani, de nagyon sok rosszat tett vele. Úgyhogy én valahogy sehogy sem fűződöm hozzá. Bár tudom azt, hogy engem jobban szeretett, mint a testvéremet. De a többiek, ahogy az alkalom hozza, úgy gondolok rájuk. Anyámra és Péterre minden nap, olyan nincs, hogy valamit vagy ne idézzek tőlük, vagy ne gondoljak valamilyen szempontból rájuk, minden nap gondolok.
- Akkor számodra Xenia és Péter - úgy is lehet mondani -, hogy meghatározó egyéniségek voltak?
Igen, igen. Az anyukám volt a fizikai életem, a lelki és erkölcsi életem meghatározója. Péter meg a további életemben például a rendszeretet adta. Habár én még mindig nem vagyok ott, ahol lenni szeretnék, de már sokkal fegyelmezettebb, sokkal rendszeretőbb vagyok. Amikor fiatal voltam énrám is azt mondta anyám, hogy
- tir, pir, szem dir.
- Na most hogy mondod ezt magyarul?
Ezt nem tudom neked pontosan lefordítani, csak érzésre tudnék valamit mondani.
- Ahogy esik, úgy puffan?
Körülbelül, vagy inkább azt lehetne mondani, hogy tán Hübele Balázs. Rám mindig azt mondták, hogy nem veszem komolyan a dolgokat. Hogy ez miből adódott, nem tudom, mert anyámnak jó természete volt, és nekem is jó természetem van.
(Most elutazom egy pár napra, a folytatáshoz kis türelmet kérek. Hálásan köszönöm: Szegő Panni)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése