Azt hittem, hogy ha majd haza érkezem a Bolshoi Teatr-ból
való balett közvetítése után az Uránia Nemzeti Filmszínházból, hanyatt-homlok
ülök be a gépbe, hogy leírjam élményeimet. Ahogy közeledtem otthonomhoz, úgy
kopott az óhaj, veszített jelentőségéből, hogy egy a Bolshoi-ból testközelbe
hozottan láttott darabról írjak, melyet valamilyen oknál fogva A tündérnek neveztek el. Holott eredendően La Sylphide címre hallgat és egy bizonyos Herman Severin
Lovenskiold, norvég, Dániában alkotó norvég zeneszerző jegyezte első és nem
utolsó, hanem leghíresebb műveként. A zenéje valóban varázslatos, amolyan igazi
balettzene, fülbemászó, dallamos, jól táncolható. A Bolshoi orosz balett
mostani sztárjai közül Ekaterina Krysanova, Vyacheslav Lopatin, Anna
Rebetskaya, Denis Savin el is varázsolják az embert a színpadon, bármennyire is
szerettem volna, képtelen voltam a szememmel lépéseik, táncfiguráik gyorsaságát
követni. Míg a mai Bolshoi-ban ültünk - erős túlzással, kihelyezett
nézőtagozatként -, és követtük a nem túl bonyolult történetet egy fiatalemberről,
aki hús-vér, ennyira igazi menyasszonyát hagyja ott az álmait, vágyait
megtestesítő Sylphide nevű tündérért. Be kell vallanom, ha én lettem volna a James-t alakító Vyacheslav
Lopatin, engem is levett volna a lábamról, sőt az eszemet is elvette volna a Sylphide
szerepében lubickoló Ekaterina Krysanova, aki azzal a könnyedséggel, kecsességgel,
előkelősséggel, kedvességgel mozgott a szerepében a színpadon, amelyet a klasszikus balettet utánozhatatlanul művelők tudnak csak igazán.
A mai előadás mellé egy másik színpad úszott fel bennem a
régmúltból, a Moszkvai Kremljovski Dvorec Siezdov (Moszkvai Kongresszusi Központ). Képes vagyok leírni, hogy
harmincöt éve láttam ott Rodion Konstantinovich Shchedrin zeneszerző (Maya Plisetskaya férje) által
szerzett Carmen Suite alapján színpadra állított balettet. Sylphide, Carmen,
Sylphide, Carmen váltogatta bennem egymást ma délután a Sylphide alatt a két
balett. Vártam a Sylphide végén az elementáris ünneplést, a lelkesedést, a több
mint fél órát tartó örömünnepet, az álló, szűnni nem akaró tapsvihart, a
tombolást, a folyamatos bekiabálásokat. Már-már érezni vélem a tenyereimet, melyek a
hosszan tartó, szünet nélküli tapsolásban lesznek majd vérvörösek, egyre jobban fájnak,
de kit érdekel, amikor egy fantasztikus balett-estet élek éppen meg. Az a Carmen
volt ilyen és pontosan egy életre szólt.
(2012.09.30., vasárnap 17h, Uránia mozi - A tündér - élő balettközvetítés a Bolshoi-ból - Frildivel, Maricával, Tiborral)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése