2011. november 29., kedd

Dean Brisbane-ből - White card és a többi

WHITE CARD
A Fehér kártya egy igazolvány arról, hogy munkavédelmi oktatáson vettél részt. Aki Ausztráliában szeretne építkezéseken dolgozni, annak szüksége van erre a kártyára. Tudomásom szerint eddig Kék kártya volt, valamiért meg változtatták. Megszerzése nagyon egyszerű. A neten beírod, hogy fehér kártya.au.com több oldal megjelenik és már kezdhető is. Fontos, hogy angolul olvasni tudni kell. Elég hosszú (kb. 1 óra) mire az egészet elolvassa az ember és minden téma után kérdésekre kell válaszolni. A rendszer addig nem enged tovább, míg nem pontos a válasz. Szerencsémre elég gyorsan ment, viszont a végén van egy összefoglaló, ott egy picit elakadtam nem vettem észre, hogy hibásan írtam (spelling!!!), de sikerült. A következő oldal a legrosszabb a fizetés. 60 dollár, persze minden adatodat elkérnek. A mikor befejeztem, azt hittem, hogy sikerült. Rögtön kaptam egy emailt a regisztrációról, viszont küldtek egy adat lapot is, amit egy tanúval alá kellett íratni, igazolásképpen, hogy én végig csináltam egyedül a tesztet. Emellett be kell küldeni egy fényképes igazolványt közjegyzővel hitelesítve a meg adott címre. Na basszus, gondoltam……
Még a tanú nem gond, beírtam a Laci haveromat (egyeztetés után) a KÖZJEGYZŐ, az nagyobb gond…. hol???menyiért??? A suliban megkérdeztem, mondták hogy régen volt az iskolának, de már nincs. Interneten kerestem egyet a közelben, ajánlották is. Magamba gondoltam,másnapra halasztom, inkább elindultam a postára. Útközben megpillantottam egy nagy irodát, gondoltam megkérdezem, hátha tudnak segíteni. Különben úgy hívják az irodát, hogy JP ( Justice of the Peace) Kedves, idős hölgy a pultnál elmondtam a problémámat. Megnézte a papíromat, kért egy képes igazolványt. A magyar nem jó, mert nem tudja elolvasni, az ausztrál iskolai nem jó, mert nem hivatalos, útlevél meg persze nincs nálam. Viszont van Swaziland jogosítványom, ami angol. Meg felelt neki, és táskájából kivette a papírjait, úgy látszik hogy semmi köze az irodához ez egy teljesen külön vállalkozás. Aláírta, lepecsételte, mire én megkérdeztem: mennyivel tartozom? A válasz: INGYEN. Kicsit értetlenül fogadtam, így még egyszer megkérdeztem, mire ő újra, mosolyogva közölte: INGYEN. Hogyan tud ez ilyen zökkenőmentesen és ingyen bonyolódni itt? Vagy csak szerencsés voltam?
IELTS VIZSGA
Az első nagy lépés a letelepedéshez, az IELTS vizsga. Ez egy nemzetközi szintfelmérő vizsga. A szintek 1-től 9-ig vannak. Minden egyetem,iskola és vízum meg adja a követelményét, nekem az 5 szint kellett mindenből. Az IELTS két változata az Academic és a General. Az Academic sokkal nehezebb de két közös van a (listening) hallgatás és a (speaking) beszéd. A többi, az olvasás és írás az különböző. Magyarországon már elkezdtem járni egy felkészítőre (Tanulj Angolul!) ahol egy nagyon kedves és angolul kitűnően beszélő tanárnő tanított, csak ajánlani tudom mindenkinek. Viszont ahogy változtak a dolgok, kiderült, hogy nem otthon teszem le, így otthon nem folytattam tovább. A véleményem az, szerintem semmivel sem jobb itt, mint otthon. Hallottam, hogy könnyebb, szerintem minden teszt más és más. Itt is, ha két, három alkalommal próbálkozol, előfordul, hogy egyik könnyebb, mint a másik. Szóval, az én esetem: kijöttem Ausztráliába egy 2 hónapos IELTS felkészítőre (esti iskola). Szinte minden nap teszteket töltünk ki a régebbi tesztekből. A végén úgy döntöttem, hogy meg próbálom.
Első lépés: A neten regisztráltam és befizettem a (nem kevés) díjat (talán otthon olcsóbb) itt 320 AUD. OTP kártyámat elfogadta a rendszer és pár nap múlva emailben és smsben is értesítettek, hogy regisztráltak. Külön napon volt a beszélgetés, a többi meg egyszerre. Van, aki azt mondja, hogy sokkal jobb egy napon túl lenni rajta, más meg úgy van vele, hogy könnyebb, ha nem egy napon van az egész. Nekem pénteken volt a (speaking) beszéd. Nekem a vizsga sosem ment egyszerűen, előző nap már alig aludtam. 11:20-ra kaptam időpontot, pont a házassági évfordulónkra. (Reggel Judit és Martina készültek egy meglepetéssel, amit csak a közeli haveroknak mutatok meg. (Neked elment az eszed?.... Judit) Mondanom se kell hogy anya a képeivel a PLAYBOY-ba bekerülhetne… Még egyszer köszönöm…)
Vissza a tesztre: Persze én már 10-re ott voltam, mert nem tudtam hova kell menni, de nem akartam elkésni. Kicsit ültem a közeli parkban és hajrá. A hölgy el kérte tőlem mindenemet, a zsebeimet ki kellett üríteni, majd elkérte az útlevelemet. Készült rólam egy kép, utána ujjlenyomatot vettek. Na itt már idegileg és lelkileg is kész voltam. Egy kis szobában vártam, amíg a vizsgáztató eljött értem. Egy idősebb tanárnő bekísért egy kis helyiségbe, majd egy diktafont be kapcsolt és el indult a vizsga. Első lépés bemutatkozás, majd egy csomó kérdés mindenről …. Aztán jött a buktató kérdés: Milyen munkát szeretnél végezni legszívesebben? egy perc felkészülés, papír. Dinike mi szeretne lenni? PILÓTA !!!! Akkor és ott úgy gondoltam, az a legjobb. Alig bírtam egy percig beszélni róla!!!!! Miért nem szakács? Vagy búvár? Vagy kertész? Ezer más munka van, amiről el tudok regélni órákig is, nem! És PILÓTA… Már rögtön gondoltam, hogy ez nem lesz túl jó eredmény. Másnap reggel 8-ra egy szállodában kellett lennem, ahol ismét csak ceruza, toll és víz lehetett nálam. A teremben kb. 200 ember és mindenkit egyenként valaki bekísért. Az asztalon felcímkézve az adataim, leültettek és vártam. Megkezdődött a vizsga. Listening , reading majd wrighting. Már ott éreztem, hogy nem úgy sikerült, ahogy gondoltam. Két hét után kaptam meg az eredményt remegő kézzel bontottam a borítékot, de örömmel láttam az eredményeket. Sajnos nem túl jók, az olvasás csak 5 lett, az írás (ami nekem a leggyengébb) az 6, hallgatás szintén 6. (Itt tudni kell, hogy mivel nekem a spelling nagyon nehezen megy, a Listeningbe ha rosszul van írva a válasz, elvész a pont) A beszéd pedig 8,5 lett. (pilóta…) (nagyon büszke vagyok Rád... Judit)
AUTÓMOSÓ
Nagy változás nem történt, talán kicsit jobb lett. Egyik nap a főnök bejelentette, hogy eladták a mosót…. Egy Indiai fickó vette meg, tudni kell hogy a kollegák 95% indiai…. Egy reggelmegjelent egy morcos, kb. az én koromban lévő (vén J) fickó. Egész nap csak figyelt minket, és a nap végére bemutatkozott mindenkinek külön, külön. Pár szót beszéltem vele, kellemesen csalódtam. Nagyon szimpatikus volt. Második nap már külön odajött és mondta, hogy bármi gondom van, csak szóljak, mert Ő is tanulóként érkezett az országba és tudja, hogy nagyon nehéz a kezdet. Tartott egy kis ismerkedési estet és mindenkit meghívott a munka után sörre és pizzára. Ott nagyon sokat beszélgettem vele, sokat megtudtam róla. Nagyon gazdag családból származik és sokat utazott a világban, míg itt kötött ki. Volt úgy, hogy zárás után külön megkért, hogy maradjak segíteni neki pár dolgot felfúrni, és hallotta, hogy értek a villanyszereléshez, így kicseréltem pár lámpát is. Ahogy végeztünk még egy pofa sör és beszélgetés, érdeklődött mi a tervem a jövőben, én meg persze mondtam, hogy a családot kijuttatni minél előbb. Ígérte, ha tud, mindenképpen segít, a lányom pedig már jöhet is a büfébe, hétvégente J . Nagyon nem élem bele magam, annak örülök, hogy meg marad a munkahelyem. Különben itt mindig van felvétel, mert jönnek és mennek a srácok, van aki nem bírja ki, van aki jobbat talál. Sajnos nekem ez jelenleg a legjobb, mert pl. az angol vizsgánál nem minden munkahely engedi el az alkalmazottat ilyen könnyen…
KIRÁNDULÁSOK
Próbálunk egy-két hetente elmenni valamerre. Laci haverom december 20-án utazik haza Magyarországra és szeretne sok helyre eljutni addig. Természetesen a szokásos grillezések folytatódnak, vagy náluk a teraszon, vagy valamelyik parkban. Lehet, hogy már írtam, de az alkohol fogyasztása tilos nyilvános helyeken, csak a grillezés közben vagy utána engedélyezett, látszania kell hogy megtörtént a grillezés is. Nem lehet csak a grill mellé leülni és iszogatni (sajnos). Egyik este a parkban sütögettünk és kb. 10 óra körül megjelentek a rendőrök, végig világították a parkot, körbenéztek, nagyon kedvesen, udvariasan igazoltattak. Mondtuk, hogy tanulók vagyunk és Ők tájékoztattak arról, hogy mi a jogszabály.
Szóval kirándulás…(Stradebrokeisland) gyönyörű hely, a régi főnököm ajánlotta, egy vasárnap útra is keltünk. Kb. egy óra vonattal, majd az állomásról busz visz a komphoz. A komp 25 perc alatt a szigetre ér, ahol már vár egy másik menetrendszerinti busz, ami körbe megy és több helyen megáll. A View Pont megállóhelyen álltunk meg. Gyönyörű kilátás tárult elénk és itt láttam az első szabadon ugráló kengurut is. Nem volt félénk, kb. 5 méterre megközelítettem, egyszer csak, mintha kilőtték volna el ugrált.
A parton kellemeset napoztunk, fürödtünk néha felmentünk a büfékhez hideg sörért. Ami nagyon tetszik, hogy az árak nem nagyon változnak attól,hogy a tengerpart közvetlen közelében vagy esetleg a város eldugott utcájában vagy. A nevesebb éttermekben persze más. Nagyon kellemes nap volt. Másnap a főnököm kérdezte, hogy milyen volt? Áradozva mesélem, hogy nagyon szép, erre viccesen megemlíti, hogy egy kis dolgot elfelejtett mondani, hogy a környéken itt van a legtöbb cápatámadás... HURRÁ!!!!
Következő nagy kirándulás pedig a Coolangatta-i volt. Itt picit elájultam hogy milyen szép és nyugodt kis hely. A partja gyönyörű és eszméletlen nagyok a hullámok. Szintén fürödtünk és pihentünk, egy kicsit körülnéztünk majd délután a Gold Coaston keresztül felmentünk a Q1-re, ami a legmagasabb épület. (Igaz mellette épül egy másik is, de az nem lesz magasabb) Mesélte a liftkezelő, hogy a Q1 78 emeletes, míg a másik csak 77 lesz. Szóval a kilátó a 77. emeleten van. Hááááát káprázatos volt… A lift 42 másodperc alatt ér fel a 77. emeletre (230 m) a dobhártyám majd beszakadt. http://www.skypoint.com.au
A szállásom még mindig tetszik, bár a szoba kezd túl melegedni, de hála istennek van egy nagy terasz, ahova esténként kiülök netezni. A lakók már nagyon készülnek a karácsonyi hazautazásra, egy kicsit nehéz belegondolni, hogy már jön a karácsony. Az utcákon megjelentek a díszek, sok helyen már karácsonyi zene szól. Itt a csapat jó 10 után már nagy a csend, viszont mellettem egy indiai fickó lakik, aki imádja a filmeket, így mindig filmet néz a szobájában. Nincs is ezzel gond, de a házi mozi….. Sokáig bírtam de egyik szerda éjfélig vártam, hogy csak lehalkítja, elvégre hétköznap van, de nem. Nehezemre esett, de bekopogtam és megkértem, hogy csak egy kicsit….. Azóta lelki furdalásom van, mert már nem is hallgatja. Nem mintha baj lenne, de szerintem túl morcos voltam J .
Kaptam egy lehetőséget egy magyar házaspártól - ahol Laci barátom lakik - hogy ha elmegy, költözzek oda. Ami tetszik: olcsóbb a bérleti díj, és saját fürdőszobám lenne, az udvaron pedig medence. Ami hiányozna: itt mindig jó a hangulat, mindig valaki főz vagy csak beszélget… viszonylag ritkán cserélődik a csapat. Ott viszont egy csendes házaspár, aki már 10 órakor alszik!!!
Sokáig gondolkodtam, de a saját fürdő csábított, így elfogadtam és bejelentettem hogy költözök. Nem telt el sok idő és már kaptam egy telefont hogy már van aki a helyemre beköltözik, ettől egy kicsit elbizonytalanodtam... December 20-án reggel kikísérjük a Lacit és utána én máris pakolok. Sajnos a szoba üres szóval bútort kell vennem. Most legalább már, ha költözök, nem elég csak átgurítani a bőröndömet hanem már költöztető cég kell J. A bútor vásárlás nem olyan nagy gond egy ágy kb. 70-80 AUD, íróasztal is e körül. Mindenképpen jó ágyat szeretnék venni, mert ha összejön, akkor jó lesz valamelyik gyereknek.
Az iskolában elindult a kurzus (business). Az osztályban ismét vegyes felvágott a társaság: indiai,brazil,kolumbiai,német,török és én. Sajnos itt én vagyok a legidősebb,az átlag 25 éves. A tanárnő kedves és fiatal kb. 30-35 lehet. Nagyon kedvesen fogadtak. Mindig az aktuális témáról kell vizsgát tenni. Az órán nincs papír meg toll, csak mindenkinek a saját laptop ha nincs, adnak. A leckét is ezen írjuk, és egy websitera kell feltölteni. Sokkal nehezebb, mint a nyelvtanfolyam volt, sokat kell írni és az én pötyögésemmel nem megy valami gyorsan. A házi feladatok határidősek, késve már nem lehet feltölteni, zárják a feltöltési lehetőséget. Az első nap kellemes hírt kaptunk, a két és fél napból csak kettő lesz megtartva, a fél napra pedig csak annak kell bemennie, aki elvan maradva, vagy segítségre szorul. Így csak szerdán és csütörtökön 8.30-15.00-ig kell benn lennem, ebben 2x fél óra szünet és 1 óra ebédidő van.
Tudósítás: Dean Brisbane-ből

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése