2014. július 4., péntek

Tokajban

Kész csoda, hogy teljesült húgomék, öcsémék kívánsága és Tokajba is eljutottunk úgy, hogy még két éjszakát is töltünk ott, ami nagyon nem egyzerű tizenegynéhány ember szállásának egy helyen való megszervezésében. Ebben elévülhetetlen érdemeket szerzett a Torkolat Panzió.

Tokajról eddig nekem csak azok a sztereotípiák voltak meg, hogy tokaji bor, Tokaj-Hegyalján a szőlő, Tokaj-hegy, nincs messze Sárospatak, ezen kívül nagyon több nem is. Tokaj valóban a bor egyik markáns, tradicionális hazája, mégpedig a fehér boré, a Fourminté, a Hárslevelűjé, a Sárga muskotályé, meg az Aszújé. Mától ezt már onnan tudom, hogy a Paulay Borházban nyolc féle bort volt szerencsém a száraztól, a félszárazon, félédesen át egészen az édesig kortyokban kipróbálni. Utána nem igényeltem különleges bánásmódot, sem külön odafigyelést, mentem a saját lábaimon, nem dülöngéltem, nem gajdoltam hangosan és még az út szélét sem díszítettem kitaccsolásommal. Magamnak is feltűnt harsány hahotázásom, melyet a nyolc kortnyi különféle jó Tokajinak tudtam be, amely csak emelni bírt a hangulatomon, bár nem tudtam hova még fel, amikor eredetileg sem volt lenn.

Tokaj nagyon jó választás nagy családdal, kis családdal, barátokkal, egyedül. Bármilyen felállásban Tokaj gyönyörű. Az ember igazán nem is érti, miért, de a Főtérre vezető utca a térrel együtt úgy fogja meg, hogy nem engedi el. A Kossuth térnek elnevezett Főtéren a Jézus Szíve római katolikus templom bár a kicsiny tér fölé emelkedik, mégsem nyomja agyon a környezetét.

Tőszomszédságában Kós Károly emlékére kerek nagy vas érem dombormű. Mellette Tokajt dicsőítő szavakat, a Himnuszból Tokajra vonatkozó Kölcsey-idézetet tartalmazó szobor talapzaton valamilyen szobor, amelyről az jutott eszembe, hogy nem kell mindig tudnom, mit és kit is ábrázol. Utána jön a Coop szerény boltja, meg Arnold Gym, azaz Arnold edzőterme.A körben őt követi az egész teret átlátó Bacchus Étterem kiülős asztalaival, székeivel. A sonkával, füstölt sajttal töltött csirkemmellét petrezselymes krumplival csak ajánlani tudom, melegen.

A Tokaj Hétszőlő pince zárja előtte a Bacchus szoborral a templom mellé érve a körkörös teret. Kicsiny a tér, de erős és kedves és macskaköves és kicsit dimbes-dombos, és éppen olyan, mint amilyennek egy Főtérnek lennie kell egy olyan városkában, mint Tokaj.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése