A község azt várta volna, hogy Szondit állva, magas szobor képében örökítse meg a szobrász az itt élők örömére, büszkeségére. Erre Kő Pál alkotásában itt fekszik egy átlagos magasságú, inkább alacsony Szondi, és láthatóan nem alszik. A térde kicsit behajlítva, mint aki rögtön feláll, de legalábbis feltérdel, hogy az itt lakók védelmére keljen.
Ott van mellette a lova, a buzogánya, és a
hozzá nőtt két apródja. A török próbálta őket is behálózni, magához csalogatni, a két apród azonban mindvégig kitartott az ura mellett. A két apród, akikről ballada is szól, a hűség jelképévé vált, iker alakokként tartják Szondi "alvó" alakját. Mert miért is ne aludhatna csupán Szondi, meg is pihenhetne a soros csata után, hogy bármikor készen álljon egy újabb ütközetre. Drégely, a vár, a haza védelmére.
Ott van mellette a lova, a buzogánya, és a
Amikor beér az utazó Drégelypalánk fő útvonalainak kereszteződésébe, ahol a Stop tábla is megálljt parancsol az autósnak, a leges legjobb helyen lát egy fekvő alakot. Kíváncsiságból megáll, odamegy. Ott találja a fekvő, alvó, nem alvó Szondit. Ugyanott találkozhat azzal az érzéssel, amit a szarkofágja, Szondi maga, helytállásával, viselkedésével nekünk jelenthet és mindenkor jelent.
Másik befejezés:
Itt létem alatt amikor csak meglátom, oda megyek hozzá. Elbeszélgetek vele, mintha értené. Hogy vagy, Szondi, hogy telt az éjszakád? Jól aludtál? Nem nyomott nagyon a fekhely? Hogyan telt a napod? Mi mindent láttál egész nap? Milyenek vagyunk? Ugye nem olyanok, mint az emberek a te idődben...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése