2014. április 20., vasárnap

Borovicka

Azt hittem, hogy bor szlovákul. De hogy miért hittem, nem tudom, hiszen nemzetköziül a bort nem bornak vagy valami ehhez hasonlónak hívják, még csak közelében sincs a Wein, a wine, a vino a jól csengő, bizton magyar bornak. Még az sem ütött szöget a fejemben, hogy aligha lehet 38 százalékos bort kapni, de nekem, az "alkoholszakértőnek" ez nem okozhatott gondot.
Rendszeres, ám ritka kirajzásaink alkalmával Párkányba, kértem Tibrot, nem veszünk-e egy üveg Borovickát kipróbálásra, sokféle van belőle, a szlovákok valamiért nagyon szerethetik. Visszatérő szólamomnak semmi hatása nem volt rá, nem így egy idült alkoholistának látszó szlovák-magyar, nyugdíjas korú férfinak, aki sokat kóstolt már életében, közte Borovickát, s aki élénken ecsetelte, hogy milyen finom a Borovicka, a Boróka fenyő bogyójából keszûlt pálinka. Igaz, ő speciel a Hruskát, a körtepálinkát szereti mindenek felett, de a Borovicka a szlovákok nemzeti itala, melegen, ill. hidegen ajánlja kipróbálni. Egy szakember magyarázta ezt tehát Tibromnak, egy olyan ember, akinél sohasem lehet tudni, hogy ő tolja-e a bevásárló kocsit, vagy a kocsi húzza-e őt maga után. Ahogy ezt sem tudhatni, hogy a polcon maradt kevés akciós Borovicka fogyásában nem vett-e ő maga is torkilag hatékonyan részt. Tibrom mindenesetre hajlott az alkoholizálónak erősen látszó férfi meggyőző szavaira és egy üveg Borovicka került a kosarunkba.
Érdekes, egyedi, addig még nem ismert íz került vacsoránk mellé Borovicka képében. De hogy is ismerhettük volna, ha eddig mindössze annyit tudtunk a borókáról, hogy kiterjedt borókás van Barcs körül, mely déli városkába éveken át rokoni látogatások vezettek bennünket, s ahol a település egyetlen szállodáját is erről a fenyőről nevezték el.
Az egy kupicában a Boróka fenyő ízén kívül más is lehetett, mert sikerûlt egyszer-kétszer úgy beszólnom Tibromnak, hogy nem tudta eldönteni, nevessen-e, vagy mondandóm tartalmát a hajára kenje. Mondtam is neki a feltehetőleg egy szem, össze nem gabalyodott nyelvemmel a számban, hogy
- Bocs, nem én voltam, a Borovicka beszélt belőlem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése