2014. augusztus 12., kedd

Egy őrült naplója

Tegnap este nyolc körül összesen tíz sms-t és telefont eresztettem meg családi és baráti körben, miszerint az m3-on újra nézhető Gogol műve az Egy őrült naplója Darvas Ivánnal az egyszemélyes címszerepben. A másnap hajnalban kelőtől nem várhatni el, hogy egy két és fél órás darabot egyhuzamban végig üljön. Attól sem, aki keményen dolgozik és eleve fáradtan indul neki az est szabad óráinak. Kevés olyan valakit lehet találni, aki ezen az esti órán, húsz perccel nyolc óra után maximálisan kipihent és képes legyen Gogol folyamatos, nem éppen könnyű szövegét befogadni, Darvas Iván hangsúlyaira, mimikájára, testbeszédére figyelni. Én mégsem disztingváltam, mindenkinek írtam a programjavaslattal, aki az első körben az eszembe jutott. Nem én döntöttem el helyettük, hogy adóznak-e csodálattal Darvas Iván fantasztikus, egyedülálló színészi játékának. Nem én befolyásoltam őket, hogy elhiszik-e Darvasnak amint a szemünk láttára őrül meg az egyedül élő, szakmai, privát céljait elérni nem tudó, összességében sikertelen, boldogtalan, elégedetlen kishivatalnok Péterváron, aki talán éppen a szerencsétlensége elől ugrál - naplóbejegyzéseit előadva - a realitás és képzelet világa között. Darvas zseniálisan jeleníti meg munkahelyén, a minisztérium munkatársaival folytatott dialógusokat, az utcában, boltokban, egyéb helyeken folytatott beszélgetéseket. Darvasra összpontosuló figyelem a néző, hallgató részéről folyamatos, mondhatni lankadatlan, az ember képtelen kivonni magát Gogol két évszázados, máig friss szövegének, Darvas szuggesztív előadásának hatása alól. Aki az őrültség állapotára kíváncsi egyedül és hogy milyen eszközökkel képes Darvas Iván megvalósítani, láttatni, érzékeltetni, annak - gyanítom -, mind a darab, mind a színész csalódást okoz. Az egy őrült naplójában a folyamat az egyedülálló, mely a viszonylagos normalitástól vezet a téboly állapotába. Színészt próbáló darabbal Darvas a hangjával, a mimikájával, a karizmájával, a színészi zsenialitásával olyan maradandó gyöngyszemet alkotott, amelyet megközelíteni, utolérni, megelőzni majdhogynem lehetetlen.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése